Ljubljana, Kunstzinnig metropool van Slovenië. - Reisverslag uit Čatež ob Savi, Slovenië van Wesley Vermaas - WaarBenJij.nu Ljubljana, Kunstzinnig metropool van Slovenië. - Reisverslag uit Čatež ob Savi, Slovenië van Wesley Vermaas - WaarBenJij.nu

Ljubljana, Kunstzinnig metropool van Slovenië.

Door: Wesley Vermaas

Blijf op de hoogte en volg Wesley

08 Juni 2014 | Slovenië, Čatež ob Savi

Hallo beste lezers,

Hierbij een klein verslag van mijn bezoek aan Ljubljana zoals beloofd.
Altijd als ik naar een grote stad van een bepaald land ga, dan ga ik met niks in mijn hoofd. En stop ik de verwachtingen van een stad ver achter in mijn hoofd. Waarom ?
Ik wil de stad puur meemaken. Ik neem alleen een kaart mee om te zorgen dat als ik mijn weg terug wil vinden dat ik niet verdwaald raak. Maar anders kijk ik nergens naar.
Ik laat me voortdrijven op wat ik zie, ik volg de schoonheid van de stad. En kom zo op plekken die iedereen zal zien als ze dezelfde stad bezoeken maar het brengt me ook op plekken wat maar weinig mensen met hun ogen zullen aanschouwen.
Ik zag een stad die meer geschiedenis heeft ondergaan dan menig stad heeft moeten doorstaan.
Het grootste monument in de stad is Grad Ljubljana. Vertaald : kasteel Ljubljana, maar in werkelijkheid is het meer een uit de kluiten gewassen burcht. Nu heeft die zin gelijk een negatieve lading. Dat bedoel ik niet zo. Het is zeer mooi en ben er geweest. Zeker omdat deze stad en vooral de burcht een geschiedenis heeft van mythische oorsprong en een andere is er ook niet.
Nog voor de Kelten en nog voor de Romeinen en Atilla de Hun. Was dit land waar nu Ljubljana staat niet veel bijzonder. Tot Jason en zijn argonauten kwamen. Als je niet weet wie dat zijn dan zou ik dat even googlen. Het is een van de grootste verhalen van de griekse mythologische geschiedenis.
Jason zou hier aangemeerd hebben en zou de draak hebben verslagen die de omgeving teisterde. Vervolgens besloot de held de omgeving te dopen in een nederzetting maar een duidelijke naam voor deze nederzetting is tot de de dag van vandaag nog altijd niet bekend.

Er is maar 1 naam als eerste aangeduid en dat kwam door de romeinen. Emona, een grootse naam en deze plek werd een ook een belangrijke punt in de handelsroute van kooplieden.
Nu wil ik eigenlijk over de oorsprong niet meer verklappen dan ik nu al deed dus hou ik daar over op. Ik hoop dat ik hiermee mensen nieuwschierig genoeg maak om de stad ooit eens te bezoeken. Want een bezoekje is het zeker waard.
Ljubljana is ook een extreem kunstzinnige stad, de inwonenden van de stad hebben voor 80 procent kunst gestudeerd en zo vreemd is dit niet.
Alle vormen van architectuur zijn zo’n beetje aanwezig. Art Nouveau, Jugendstil en Barok voeren de hoofdmoot in de stad met hun machtige gebouwen. Deze stijlen vloeien ook vlekkeloos samen en zorgen voor een stijl dat je nergens anders zal zien in de wereld.
Ook zijn grote dichters hier geweest ter inspiratie : Goethe en Liechtenstein zijn maar 2 grote namen die ik even aanroep hier.
Ook is er een conservatorium waar zelfs Beethoven ooit nog lid van is geweest. Dit zijn enkele feiten waardoor ik merk dat ik toch niet geheel zonder verwachtingen in deze stad ben aangekomen. Of wellicht waren mijn verwachtingen gewoon extreem laag. Hoe het ook zij, ik was onder de indruk en ik zag de stad in een extra dimensie.
NU voor de toeristjes onderons,
Lekker eten en lekker drinken.
Je kan werkelijk alle soorten restaurants vinden in deze stad en het kost allemaal weinig. Zelfs de wat sjiekere tenten vallen ontzettend mee vergeleken met Nederland.
Het personeel is naar mijn ervaring overal vriendelijk en leveren overal topservice. Dat doen ze duidelijk niet voor fooi maar omdat het zo hoort. Slovenen zijn daar nu eenmaal principieel in. Ook dat vind ik iets wat erg mooi is van deze mensen. Daar kunnen wij nog wel een puntje aan zuigen.
Ik denk dat ik nu wel genoeg verteld heb. Dus als je nieuwsgierig bent geworden... Pak je auto of stap in een vliegtuig en bekijk het met eigen ogen. Je zult je ogen uitkijken en merken dat mijn woorden het zelfs nog tekort deden.
Tot een volgende keer.

  • 08 Juni 2014 - 23:39

    Janny Vermaas :

    Weer een mooi verhaal ( verslag ) .
    Je kan toch mooi vertellen en de historie spat er vanaf .
    Zo gaaf ik lees ze graag , en maak er nog maar meer schat .
    Ik ben trots op je ♡♥♡♥ .
    Groetjes en veel liefde van je ma xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wesley

Actief sinds 16 April 2012
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 8449

Voorgaande reizen:

22 Mei 2014 - 27 Augustus 2014

Slovenië

26 April 2012 - 29 Augustus 2012

Stage in chateau de galaure

Landen bezocht: